Umění je neoddělitelnou součástí lidské kultury a historie. Malování, jedna z nejstarších forem vyjádření, se po staletí vyvíjelo a zdokonalovalo. V dnešní době se mnoho umělců vrací k přírodním materiálům, aby vytvořili barvy, které jsou nejen krásné, ale i šetrné k životnímu prostředí. Namíchejte si malířské barvy z čistě přírodních surovin a...
Země na stěnách světa: Litema
Téměř každá země na světě má své tradiční techniky finálních úprav stěn, které vycházejí z lokálních surovin. Často je základem jíl, vápno nebo jejich kombinace. Techniky odrážejí dostupnost materiálů a dovednosti místních řemeslníků.
V dnešní době, kdy roste zájem o šetrné a zdravé bydlení, zažívají tyto starobylé techniky renesanci. Luxusní dekorativní povrchy spojují udržitelnost s ruční prací, která v moderním světě získává na hodnotě.
Jižní Afrika: Litema
Carina Mylene Beyer, odbornice na fotografii na School of Design Technology and Visual Art, Central University of Technology v Jižní Africe, se věnuje komunitní práci a výzkumu umění litema. Sestavila unikátní fotografickou knihu, která dokumentuje tuto starodávnou uměleckou tradici, jak se praktikuje dnes. Níže jsou její postřehy k tomuto fascinujícímu umění.
Litema je tradiční technika, kdy basothské ženy zdobí čerstvě omítnuté stěny hliněných příbytků složitými vzory. Po staletí byla tato dovednost výsadou žen kmene Basotho, ale dnes se rozšířila i do dalších kultur, jako jsou Zulu a Xhosa. Umění litema se dnes udržuje v Lesothu a provincii Free State v Jižní Africe, s občasným výskytem i v okolních regionech.
Existují čtyři hlavní techniky litema:
Rytí: Provádí se do vlhké omítky za použití prstů, tyček nebo vidliček.
Malba: Aplikace barev na suchou omítku, někdy i na vlhkou ve stylu al fresco. K dosažení požadovaných odstínů se přidávají přírodní pigmenty.
Mozaika: Vlhká omítka je zdobena drobnými kamínky nebo broskvovými jádry.
Reliéf: Hlína je tvarována do ozdobných prvků, nebo například jako samonosná police pro vystavení největších rodinných pokladů.
Při výrobě omítky se tradičně používá kravský hnůj a zemina z mravenišť, která má díky slinám mravenců vynikající vazebné vlastnosti.
Symetrie je jedním z hlavních rysů litemy – vzory jsou tvořeny ve čtvercích, které se opakují po celé ploše. Designy často zrcadlí přírodu, inspiraci nacházejí ženy v květech, listech, ale i ve vzorech na tradičních basothských dekách. Barvy se mění s ročními obdobími – světlé tóny dominují v létě a na jaře, tmavší v zimě a na podzim.
Ačkoli urbanizace a západní vlivy tuto tradici ohrožují, litema stále žije.
Jako pod africkým sluncem?
Nemusíte být africkou ženou, abyste okusili sílu ukrytou v komunitní tvorbě či krásu této jedinečné techniky. Kontaktujte mě a spolu vymyslíme, jak přenést tuto jedinečnou techniku do vašeho projektu.
Více informací k tématu
https://www.designindaba.com/articles/point-view/geometric-designs-basotho-called-litema
Dokument (AJ) o umění litema: https://youtu.be/HFj9PO4pWZU?si=2R3FyHzvHtr-XOcs
Kniha: Clay and lime renders, plasters and paints - Adam Weismann, Katy Bryce
Přečtěte si také...
Barvy všecky - IV. Moderní doba
S nástupem průmyslové revoluce a v dnešní moderní době se způsoby výroby pigmentů a barviv dramaticky změnily. Průmyslová revoluce přinesla masovou výrobu a chemické inovace, které umožnily vývoj syntetických pigmentů a barviv. Ty se staly cenově dostupnější, odolnější a měly konzistentnější kvalitu než tradiční přírodní pigmenty. O těchto...
Barvy všecky - III. Středověk a renesance
Středověk a renesance byly érami velkého umění a inovací v oblasti malířství. Přírodní pigmenty a výroba malířských barev hrály v těchto obdobích klíčovou roli. Mnoho umělců vyvinulo složité techniky a postupy pro získávání a používání barev v jejich dílech. Následující článek série se zaměřuje na používání pigmentů a výrobu malířských barev ve...