Stavby budoucnosti - III. energie

28.06.2023

Jak použití hlíny a dalších přírodních materiálů může zlepšit naše domovy i planetu. Série několika krátkých článků, ve kterých kladu důraz na pozitivní přínos přírodních staveb, případně vyvracím mýty.

Energetická úspornost přírodních staveb - jak hlína, dřevo a sláma pomáhají udržet náklady na vytápění nízké

Při stavbě domu nebo jiné budovy hrají energetické náklady klíčovou roli. Téměř 40% veškeré energie spotřebováváme právě na vytápění a chlazení budov. Proto je důležité hledat způsoby, jak snížit náklady na energii a zároveň minimalizovat dopad na životní prostředí. Přírodní materiály jako hlína, dřevo a sláma se stávají stále populárnějšími díky své schopnosti udržet v domě teplo a snížit potřebu vytápění.

Při použití přírodních stavebních materiálů se dá také snížit množství odpadu vznikajícího při stavebních pracech a vytvořit tak cirkulární ekonomiku. Navíc se při výrobě umělých materiálů, jako jsou např. polystyren nebo PVC, uvolňuje velké množství skleníkových plynů a dalších nebezpečných látek.

Pasivní domy postavené z přírodních materiálů využívají přirozených zdrojů energie, jako jsou slunce a větrné proudy. Díky tomu mohou být také offgrid, tedy nezávislé na distribuované síti elektřiny a plynu. Pasivní domy dosahují energetické úspornosti až o 90 % a jejich majitelé šetří nejen náklady na vytápění a chlazení, ale i na elektřinu. Kombinace moderní technologie a přírodních materiálů tak přináší ekonomickou a ekologickou výhodu zároveň.*

Využívání přírodních materiálů a jejich energeticky úsporných vlastností jsou zcela zásadní pro budoucnost naší planety a pro udržitelný rozvoj stavebnictví.


*Jan Štěpánek, Energetická úspornost pasivních domů a vliv jejich konstrukce na tepelnou pohodu obyvatel.


Přečtěte si také...

Téměř každá země na světě má své tradiční techniky finálních úprav stěn, které vycházejí z lokálních surovin. Často je základem jíl, vápno nebo jejich kombinace. Techniky odrážejí dostupnost materiálů a dovednosti místních řemeslníků.

Všichni chceme mít spokojené zákazníky. Ale co když se z některých stane noční můra? Možná jste už zažili klienta, který po dokončení práce najednou "zapomene" zaplatit, neustále mění zadání nebo si myslí, že když něco viděl na YouTube, rozumí tomu líp než vy.