Klient z pekla: Průvodce pro poctivé řemeslníky

Všichni chceme mít spokojené zákazníky. Ale co když se z některých stane noční můra? Možná jste už zažili klienta, který po dokončení práce najednou "zapomene" zaplatit, neustále mění zadání nebo si myslí, že když něco viděl na YouTube, rozumí tomu líp než vy.
A není to jen pocit – podle průzkumu Hospodářské komory si až 62 % řemeslníků stěžuje na problémové zákazníky, kteří zdržují práci nebo se snaží vyhnout placení. A co hůř? Až 40 % sporů ve stavebnictví končí soudně. Není lepší se takovým situacím snažit vyhnout?
1. Neplatič
Přebírá hotovou práci, všechno vypadá v pohodě, ale když dojde na placení, najednou má spoustu výmluv. Nebo prostě zmizí. Podle statistik má až 30 % firem ve stavebnictví problém s vymáháním plateb.
- Co dělat? Pracujte s jasně definovaným platebním harmonogramem a vyžadujte přiměřené a férové zálohy. Pokud klient odmítá platit, neváhejte využít právní cesty nebo ho dát na seznam dlužníků – existují veřejné rejstříky, kam lze neplatiče zapsat.
2. Neustálý měnič zadání
"Můžete to ještě trošku upravit? A vlastně bych chtěl ještě jednu změnu. A možná by to mohlo být úplně jinak…" A takhle pořád dokola. Výsledek? Původní dohoda už neexistuje, čas běží a vy na tom začínáte tratit.
- Co dělat? Před začátkem prací si jasně stanovte rozsah projektu a změny nechte vždy písemně schvalovat, včetně úpravy ceny. Průměrně se na projektech, kde chybí pevná dohoda, zvyšují náklady až o 20 % – na váš účet.
3. Slevový vyděrač
"Támhle to dělají levněji!" nebo "Přinesl jsem si vlastní materiál, tak mi dejte slevu na práci!" Znáte to? Tlak na slevy je běžný, ale ne vždy je fér. Podle analýzy stavebního trhu je v Česku už tak jedna z nejnižších marží v EU a slevy navíc často znamenají nižší kvalitu.
- Co dělat? Stanovte pevné ceny a nevstupujte do cenového vyjednávání, které vás poškodí. Pokud někdo tlačí na extrémně nízkou cenu, je lepší ho rovnou odmítnout – pravděpodobně by s ním byly problémy i později.
4. Amatérský inspektor
"Tohle jste měli udělat jinak. Viděl jsem na YouTube, že to jde lépe!" Neustále do všeho mluví, kontroluje každou maličkost a dává nevyžádané rady. Každý projekt s takovým zákazníkem se natahuje – průměrně až o 15 % déle než běžné zakázky.
- Co dělat? Nastavte si jasné hranice komunikace a průběžně informujte o stavu projektu. Pokud zákazník přehnaně zasahuje do vaší práce, ujasněte si pravidla hned na začátku. Nejlepší obranou je průběžná dokumentace – fotky a záznamy z práce můžou pomoct předejít sporům.
5. Reklamátor
Práci převezme, ale za pár týdnů se ozve s požadavkem na bezplatné opravy – často za něco, co ani nebylo součástí zakázky. Až 35 % reklamací ve stavebnictví se ukáže jako neoprávněných, ale i tak vás mohou stát čas a peníze.
- Co dělat? Mějte pečlivě zdokumentovaný předávací protokol a v případě reklamace požadujte důkazy o vadě. Pokud jde o neoprávněný požadavek, stůjte si za svou prací a nenechte se dotlačit do zbytečných oprav.
Jak předejít problémovým zákazníkům?
✔️ Mějte jasná pravidla – stanovte podmínky spolupráce už na začátku.
✔️ Pracujte s písemnými dohodami – u složitějších zakázek mějte vše na papíře/v e-mailu.
✔️ Otevřeně komunikujte – nastavte realistická očekávání a nebojte se říct "ne".
✔️ Vyžadujte zálohy – minimalizujete riziko neplacení a zbytečných problémů.
Když klient není partner, ale problém
Každý řemeslník nebo stavební firma se občas setká s náročným zákazníkem. Klíčem k úspěchu je umět je včas rozpoznat a nastavit si takové podmínky spolupráce, které vás ochrání. Váš čas a odbornost mají hodnotu – nebojte se říct ne tam, kde cítíte, že zakázka přinese víc škody než užitku.
~~~
Článkem se nesnažím odborně uchopit téma neetického chování (vůči stavebním firmám), ale velmi obecně nastínit problematiku a některé základní možnosti, jak si nastavit hranice.
Mám výhodu, že jsem na obou stranách - většinou řemeslník, někdy klient. Myslím tedy, že k "a" je fér dodat i "b". O pohledu klienta se dočtete tady.