Téměř každá země na světě má své tradiční techniky finálních úprav stěn, které vycházejí z lokálních surovin. Často je základem jíl, vápno nebo jejich kombinace. Techniky odrážejí dostupnost materiálů a dovednosti místních řemeslníků.
Barvy všecky - III. Středověk a renesance
Středověk a renesance byly érami velkého umění a inovací v oblasti malířství. Přírodní pigmenty a výroba malířských barev hrály v těchto obdobích klíčovou roli. Mnoho umělců vyvinulo složité techniky a postupy pro získávání a používání barev v jejich dílech. Následující článek série se zaměřuje na používání pigmentů a výrobu malířských barev ve středověku a renesanci.
Pigmenty a výroba barev ve středověku
Ve středověku byly populární minerální pigmenty, jako je cinabarit (rumělka), okr (žlutá a hnědá) a ultramarin (modrá). Začaly se ale používat i zlaté barvy z kovových pigmentů. Tyto přírodní materiály byly mlety na jemný prášek a smíchány s pojivem, jako je živočišný tuk, vaječný žloutek či lněný olej, aby vytvořily malířské barvy.
Perspektivní Giotto
Giotto di Bondone, jeden z nejvýznamnějších středověkých umělců, byl známý svou schopností dosahovat používáním barev hloubky a perspektivy ve svých obrazech. Jedním z nejznámějších je freska Scrovegniho kaple v Padově, kde Giotto použil intenzivní barvy získané z přírodních pigmentů - ty mu umožnily vytvářet živé a expresivní scény.

Pigmenty a výroba barev v renesanci
V renesanci byla výroba malířských barev ještě sofistikovanější, s rozvojem nových technik a postupů. Byly objeveny nové pigmenty, jako je smaragdová zeleň (malachit), a byly vyvinuty složité metody mletí, míchání a upravování pigmentů pro dosažení požadovaných barevných vlastností.

Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci, geniální renesanční umělec a vynálezce, byl známý svou precizní technikou a schopností používat širokou škálu barev v jeho dílech. Ve svých obrazech, jako je Mona Lisa a Poslední večeře, používal Leonardo různé typy pigmentů a techniky, včetně sfumata (mlžného efektu), aby vytvořil hloubku, texturu a bohatost.

Používání pigmentů a výroba malířských barev byly významným řemeslem ve středověku a renesanci. Umělci těchto období byli závislí na přírodních materiálech a technikách, které umožnily vytváření jejich slavných děl.
I v dalších dílech série Barvy všecky se dočtete o historii pigmentů a barviv. Nakonec přidám ještě článek o tom, jak si můžete taky nějaké barvy namíchat sami doma.
Přečtěte si také...
Země na stěnách světa: Tadelakt
Téměř každá země na světě má své tradiční techniky finálních úprav stěn, které vycházejí z lokálních surovin. Často je základem jíl, vápno nebo jejich kombinace. Techniky odrážejí dostupnost materiálů a dovednosti místních řemeslníků.
Země na stěnách světa: Litema
Téměř každá země na světě má své tradiční techniky finálních úprav stěn, které vycházejí z lokálních surovin. Často je základem jíl, vápno nebo jejich kombinace. Techniky odrážejí dostupnost materiálů a dovednosti místních řemeslníků.