Barvy všecky - III. Středověk a renesance

29.04.2024

Středověk a renesance byly érami velkého umění a inovací v oblasti malířství. Přírodní pigmenty a výroba malířských barev hrály v těchto obdobích klíčovou roli. Mnoho umělců vyvinulo složité techniky a postupy pro získávání a používání barev v jejich dílech. Následující článek série se zaměřuje na používání pigmentů a výrobu malířských barev ve středověku a renesanci.

Pigmenty a výroba barev ve středověku

Ve středověku byly populární minerální pigmenty, jako je cinabarit (rumělka), okr (žlutá a hnědá) a ultramarin (modrá). Začaly se ale používat i zlaté barvy z kovových pigmentů. Tyto přírodní materiály byly mlety na jemný prášek a smíchány s pojivem, jako je živočišný tuk, vaječný žloutek či lněný olej, aby vytvořily malířské barvy.

Perspektivní Giotto

Giotto di Bondone, jeden z nejvýznamnějších středověkých umělců, byl známý svou schopností dosahovat používáním barev hloubky a perspektivy ve svých obrazech. Jedním z nejznámějších je freska Scrovegniho kaple v Padově, kde Giotto použil intenzivní barvy získané z přírodních pigmentů - ty mu umožnily vytvářet živé a expresivní scény.

Pigmenty a výroba barev v renesanci

V renesanci byla výroba malířských barev ještě sofistikovanější, s rozvojem nových technik a postupů. Byly objeveny nové pigmenty, jako je smaragdová zeleň (malachit), a byly vyvinuty složité metody mletí, míchání a upravování pigmentů pro dosažení požadovaných barevných vlastností.

Azurit
Azurit

Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci, geniální renesanční umělec a vynálezce, byl známý svou precizní technikou a schopností používat širokou škálu barev v jeho dílech. Ve svých obrazech, jako je Mona Lisa a Poslední večeře, používal Leonardo různé typy pigmentů a techniky, včetně sfumata (mlžného efektu), aby vytvořil hloubku, texturu a bohatost.

Sfumato
Sfumato

Používání pigmentů a výroba malířských barev byly významným řemeslem ve středověku a renesanci. Umělci těchto období byli závislí na přírodních materiálech a technikách, které umožnily vytváření jejich slavných děl.

I v dalších dílech série Barvy všecky se dočtete o historii pigmentů a barviv. Nakonec přidám ještě článek o tom, jak si můžete taky nějaké barvy namíchat sami doma. 


Přečtěte si také...

Téměř každá země na světě má své tradiční techniky finálních úprav stěn, které vycházejí z lokálních surovin. Často je základem jíl, vápno nebo jejich kombinace. Techniky odrážejí dostupnost materiálů a dovednosti místních řemeslníků.

Všichni chceme mít spokojené zákazníky. Ale co když se z některých stane noční můra? Možná jste už zažili klienta, který po dokončení práce najednou "zapomene" zaplatit, neustále mění zadání nebo si myslí, že když něco viděl na YouTube, rozumí tomu líp než vy.

Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.